اختلال صوت چیست؟

به غیر از خوانندگان و گویندگان حرفه ای،هیچ یک از مردم به صدای خود توجه نمی کنند.

مگر هنگامی که صبح از خواب بیدار می شوند و متوجه می شوند که صدایشان به حدی گرفته است که نمی توانند صحبت کنند.

در این لحظه است متوجه می شوند که، صدا چه نقشی در ارتباطات انسانی دارد.

صدای شما باید به اندازه کافی بلند باشد، تا قابل شنیدن باشد، باید به اندازه کافی برای بیان عواطف، قابل انعطاف باشد، باید نشان دهنده سن و جنس شما باشد و همچنین تولید صدا باید به راحتی و بدون هیچ تقلایی صورت بگیرد.

« هنگامی که هر یک از این نشانه های فوق، آسیب ببیند فرد دچار اختلال صوت است.»

صوت چگونه عمل می کند؟

زمانی که شما صحبت می کنید، در هنگام بازدم هوا از شش های شما به سمت بالا می آید و از بین تارهای صوتی که در حنجره قرار گرفته اند عبور می کند.

در این حین تارهای صوتی شروع به ارتعاش می کنند و به طور متناوب باز و بسته می شوند تا صدا تولید شود.

اگر یک یا هر دوی این تارهای صوتی آسیب ببینند، باعث اختلال در نحوه ارتعاش تارهای صوتی می شوند و منجر به اختلال صوت می شود.

چه عواملی باعث ایجاد اختلال صوت می شوند؟

مهمترین عاملی که سبب اختلال صوت می شود، استفاده بیش از حد و یا استفاده نادرست از تارهای صوتی است که می تواند در اثر کشیدن سیگار، فریاد زدن، پاک کردن گلو و سرفه کردن بیش از حد و یا صحبت کردن با زیروبمی نامناسب و … رخ دهد.

این رفتارها می تواند منجر به التهاب و آسیب تارهای صوتی شود که در نهایت سبب تغییر ارتعاش تارهای صوتی می شود.

همچنین سرطان، عفونت های تنفسی، تنگی نفس و ریفلاکس (برگشت اسید از معده) نیز از عواملی هستند که ممکن است روی ساختارهای صوتی تأثیر بگذارند.

اقدامات درمانی از قبیل جراحی باید در بیشتر موارد همراه با گفتاردرمانی صورت گیرد.

انواع اختلال تارهای صوتی چیست؟

اختلال در تارهای صوتی انواع گوناگونی دارد که از شایع ترین آنها :

ضایعات حجمی حنجره می باشند که شامل ندول، پولیپ، کیست، تورم تارها و ضایعات خوش خیم و بدخیم حنجره هستند.

نشانه های اختلال صوت چیست؟

رایج ترین نشانه اختلال صوت، گرفتگی صوت است.

گرفتگی صوت زمانی ایجاد می شود که تارهای صوتی به طور هماهنگ مرتعش نمی شوند.

نشانه های دیگر اختلال صوت زیر یا بم بودن بیش از حد صدا، کاهش بلندی صدا، نفس آلودگی صدا، درد در نواحی حنجره و قفسه سینه و … می باشند.

اختلالات تارهای صوتی چگونه تشخیص داده و درمان می شوند؟

ابتدا اختلالات تارهای صوتی به وسیله علائم آن از قبیل گرفتگی طولانی مدت صدا (بیش از ۲ هفته) حدس زده می شود سپس آسیب شناس گفتارو زبان می تواند با لارنگوسکوپی و یا استربوسکوپی تشخیص قطعی را بدهد.

درمان بر اساس علت زمینه ای متفاوت می باشد.

در بعضی موارد، درمان ابتدا جراحی است و در مرحله بعد صوت درمانی ودربعضی موارد، بیمار بدون نیاز به جراحی به صوت درمانی پاسخ می دهد.

بهداشت صوتی:

– در صورتی که ریفلاکس دارید از خوردن غذاهای پر ادویه و چرب خودداری کنید.

– سعی کنید هوای محیطی که در آن زندگی می کنید گرم و مرطوب نگه دارید.

– از خوردن داروهایی که باعث خشک شدن حنجره می شود مانند آنتی هیستامین تا حد امکان خودداری کنید.

-سیگار نکشید .

-در طول روز به مقدار زیاد آب بنوشید.

۱ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید