اختلال ریاضی
کودکان بسیاری هستند که ظاهری طبیعی دارند،رشدجسمی وقد ووزن شان حاکی از طبیعی و هنجار بودن آنهاست.هوش آنها کم وبیش عادی است،به خوبی صحبت میکنند،مانند سایر کودکان بازی میکنندودر خانه خودیاری های لازم را دارند ولی وقتی به مدرسه میروند ومیخواهند حساب یادبگیرند،دچارمشکل جدی میشوند.
-دراختلال ریاضی نقایص در۴گروه مهارتها شناسایی میشوند:
۱٫مهارتهای زبانی(درک اصطلاحات ریاضی)
۲٫مهارتهای ادراکی(درک نمادهاومرتب کردن اعداد)
۳٫مهارتهای ریاضی(چهارعمل اصلی)
۴٫مهارتهای توجهی
اختلالات ریاضی ممکن است به تنهایی یا همراه بااختلالات خواندن وزبان بروز کند.
شیوع
دریک درصد کودکان سنین مدرسه بروز میکند وتقریبا یک نفر از هر۵کودک دچار اختلال یادگیری را مبتلا میکند.این اختلال ممکن است در دخترها شایعترباشد.
سبب شناسی
تاحدودی ناشی از عوامل ژنتیک است.درحال حاضر صاحب نظران معتقدند علت این اختلال چندعاملی است وعوامل بالیدگی،شناختی،هیجانی،آموزشی و اجتماعی به درجات مختلف در اختلال ریاضی نقش دارند.
تشخیص
هنگامی مطدح میشود که مهارتهای ریاضی کودک به میزان چشمگیری کمتراز حد مورد انتظار برحسب سن،توانایی هوشی وسطح تحصیلات او باشد.
برای تشخیص قطعی باید یک آزمون استاندارد فردی در حساب و کتاب از فرد بعمل بیاید.
قبل از تایید تشخیص باید اختلال نافذ رشد و کم توانی ذهنی رد شود.
خصوصیات بالینی
عبارت اند از:اشکال در اجزای مختلف ریاضیات مانند یادگیری اسامی اعداد،یاداوری علائم جمع وتفریق،یادگیری جدول ضرب،ترجمه مسائل انشایی به زبان محاسبه وانجام محاسبه در حد مورد انتظار.
عملکرد کودک مبتلا در برخورد با مفاهیم عددی اساسی مثل شمارش یا جمع زدن حتی اعداد یک رقمی،به میزان چشمگیری پایین تر از هنجارهای موردانتظار برحسب سن کودک است.
سیر و پیش آگهی
کودکان دچار این اختلال معمولا تا سن ۸سالگی شناسایی میشوند.
از سوی دیگر کودکانی که مداخله ای در موردشان صورت نمیگیرد،دچار عوارضی نظیر تداوم مشکلات تحصیلی،شرم،خودانگاره ضعیف،ناکامی و افسردگی میشوند.
تشخیص افتراقی
این اختلال باید از علل کلی اختلال عملکرد،نظیر سندروم های کم توانی ذهنی افتراق داده شود.
اختلال سلوک واختلال کم توجهی/بیش فعالی ممکن است همزمان با اختلال ریاضی وجود داشته باشند که درچنین مواردی باید هردو تشخیص گذاشته شود.
درمان
موثرترین روش درمان،تلفیقی ازآموزش مفاهیم ریاضی همراه با تمرین مداوم در حل مسائل ریاضی است.
این آموزش ها زمانی موثراست که روی فعالیت های حل مسئله از جمله بر مفهوم کلمات تاکید کند نه فقط معطوف به محاسبات شود.
-یکی از راه های موثر در درمان این کودکان،کاردرمانی میباشد.
از جمله شیوه های درمانی میتوان به تقویت مهارتهای ادراکی-حرکتی اشاره کرد.فرآیندهای حرکتی نقش بسیار مهمی دریادگیری ایفا میکند.
پس از رشد نظام حرکتی،نظام ادراکی نیز رشد میکند.
بنابراین هرگونه اختلالی درفرآیند حرکتی،روندادراکی ودر نتیجه یادگیری راتحت تاثیر قرار میدهد وسبب بروز نارسایی ومشکل دریادگیری میشود.
ازروش های درمانی دیگر میتوان به روش دیداری-حرکتی فراستیگ اشاره نمود.
تحریکات وستیبولار وتحریکات حسی دراندام ها،تقویت مهارت های ارتباطی(کلامی وغیرکلامی)ومهارتهای شناختی وترسیمی از دیگر راهکارهای کاردرمانی میباشد.
دسته بندی مطالب
نوشتههای تازه
- تاخیر تکاملی در کودکان و مداخلات خانواده محور
- پیشگیری اولیه شامل مراقبت قبل از بارداری ،حین زایمان و دوران نوزادی
- روش های گفتاردرمانی کودکان در منزل
- تمریناتی برای اصلاح پای ضربدری
- تمریناتی برای اصلاح پای پرانتزی
- تشخیص افتراقی اوتیسم
- تحلیل رفتار متقابل (TA)
- علائم بالينی اختلال بلع در کودکان
- صدمات حنجــــره يا تروژنيك حنجــــره
- رشد و تکامل واجشناسی
آخرین دیدگاهها
- عاصفه در گفتار درمانی در منزل
- ندا در اختلالات گفتار و زبان در بزرگسالان
- سپید در گفتار درمانی در منزل
- سحر در اختلالات گفتار و زبان در بزرگسالان
- مریم در اختلالات صداهای گفتاری (تولید)
دست بندی بر اساس ماه
- خرداد ۱۳۹۹ (۱)
- تیر ۱۳۹۸ (۴)
- خرداد ۱۳۹۸ (۲)
- آذر ۱۳۹۷ (۳)
- آبان ۱۳۹۷ (۳)
- مهر ۱۳۹۷ (۲)
- مرداد ۱۳۹۷ (۱)
- خرداد ۱۳۹۷ (۲)
- اردیبهشت ۱۳۹۷ (۳)
- فروردین ۱۳۹۷ (۸)
- اسفند ۱۳۹۶ (۳)
- بهمن ۱۳۹۶ (۸)
- دی ۱۳۹۶ (۱)
- آذر ۱۳۹۶ (۲)
- آبان ۱۳۹۶ (۲)
- مهر ۱۳۹۶ (۱۱)
- شهریور ۱۳۹۶ (۱۸)
- مرداد ۱۳۹۶ (۷)
- تیر ۱۳۹۶ (۱)
- خرداد ۱۳۹۶ (۷)
- اردیبهشت ۱۳۹۶ (۱۶)