اختلالات  ياد‌گيری

اختلالات ياد‌گيری ، اختلالی عصب زیست شناختی است. کودکان دارای اختلالات ياد‌گيری در یک یا چند فرایند اساسی روانی در ارتباط با فهمیدن یا کاربرد زبان شفاهی یا کتبی ناتوانی نشان می دهند. تظاهرات این ناتوانی ممکن است به صورت اختلال در گوش دادن ، فکر کردن، سخن گفتن، خواندن، نوشتن ، هجی کردن یا ریاضی  باشد .

مدتها طولانی دانش آموزانی را که در یادگیری یک یا چند درس مشکلات جدی داشتند با اصطلاحات معلول ادراکی ، آسیب دیده مغزی و آسیب دیده عصبی معرفی می کردند . با توجه به یافته های جدید در مورد یادگیری ، در سال ۱۹۶۳ جمعی از متخصصین اصطلاح ، ناتوانیهای یادگیری را جایگزین اصطلاحات قبل کردند.

به بسیاری از اینگونه دانش آموزان متاسفانه برچسب کودن ، کم ذهن ، عقب مانده و امثال آن زده می شود که هیچکدام صحیح نیستند و با قاطعیت می توان گفت که اگر این مشکلات به موقع و به جا تشخیص داده شوند قابل درمان است؛ افرادی چون آلبرت انشتین نابغه ریاضی، توماس ادیسون مخترع و مبتکر و نابغه آمریکایی ، لئوناردو داوینچی و بتهون همگی دچار اختلالات ياد‌گيری بودند.

اختلالات ياد‌گيری را نتیجه شرایطی دانسته اند که شامل نقائص ادراکی ، ضایعه مغزی ، اختلال جزیی در کارکرد مغز ، نارساخوانی ، اختلال گویایی و غیره است. اختلالات ياد‌گيری این کودکان از نوع مشکلاتی نیست که بدایتا مربوط به بینایی ، شنوایی ، یا نقائص حرکتی ، عقب ماندگی ذهنی، پریشانی عاطفی و یا کمبود امکانات محیطی باشد .

اختلالات ياد‌گيری به چند دسته تقسیم میشوند؟

اختلالات ياد‌گيری مجموعه ای از رفتارهای پیچیده را تحت تأثیر قرار می دهد، در نتیجه طبقه بندی رسمی آنها بسیار دشوار است، به همین دلیل در منابع پژوهشی مختلف، طبقه بندیهای متفاوتی ذکر شده است. اختلالات ياد‌گيری به ۳ دسته تقسیم میشوند:

۱- اختلال خواندن

۲- اختلال نوشتن

۳۳- اختلال ریاضی

اختلال خواندن چیست؟

معمولاً کودکان در نخستین تجربه سوادآموزی خود، اغلب آموختن را با استفاده مستقیم از کتاب های بسیار آغاز می کنند. بسیاری از آن ها قادرند تکالیف اولیه خواندن را آنقدر خوب انجام دهند که بدون آموزش یا اندکی آموزش، بهه کتاب ها دست یابند و اطلاعات اولیه درباره خط چاپی بدست آورند و سرعت خواندن و سپس نوشتن خود را افزایش دهند. در این دانش آموزان یادگیری بدون صرف انرژی اتفاق می افتد. در حالیکه دانش آموزان نارساخوان این توانایی را ندارند.

اختلال خواندن نسبت به اختلالات دیکته و ریاضیات شایع تر می باشد و در حدود ۸۵ تا ۹۰۰ درصد دانش آموزان با ناتوانی یادگیری، در خواندن مشکل دارند. در مواردی ممکن است هر دو یا سه نوع اختلال به طور مختلط مشاهده شود.

نشانه های اختلال خواندن یا نارساخوانی چیست؟

ممکن است چند مورد و یا همه موارد زیر در کودک مبتلا به اختلال خواندن دیده شود:

– ممکن است در تشخیص صداهای حروف اشکال داشته باشند.

– ممکن است حروف را به تنهایی و به طور جداگانه تشخیص دهند ولی در داخل کلمه قادر به شناسایی و خواندن آن نباشند.

– ممکن است کلمات یا حروف را جابجا بخوانند. مثل خواندن “عسک” به جای “عکس”

– برخی از صداهای کلمات را حذف می کنند. مثلا” “دیدند” را “دیدن” می خوانند.

– یک صدا را به جای صدای دیگر جایگزین می کنند. مثلا” کلمه “فرشته” را “فرسته” می خوانند.

– ممکن است کلمات یا حروف را معکوس بخوانند. مثل “رود” به جای “دور”

– ممکن است از روی حدس و گمان کلمه را طوری بخوانند که فقط ابتدای کلمه¬ی خوانده شده صحیح باشد. “سیب” به جای “سبد”.

 – ممکن در حین خواندن، خطی را که در حال خواندن آن بوده اند را گم کنند یا قسمتی از یک خط را جا بیندازند.

– ممکن است در حین خواندن،کلماتی را به متن اضافه کنند که در برخی موارد باعث تغییر در معنا نیز می¬شود.

– گاهی یک بخش را در کلمه تکرار می کنند، مثلا” بگوید: بابابادام.

– ممکن است برخی صداها را به کلمه اضافه کنند به طور مثال “برد” را “بردند” بخوانند.

– گاهی برخی از کلمات را حذف می کنند. مثلا” در جمله “خواهرم به مدرسه رفت” کلمه “به” را نخواند.

– گاهی بین کلمات، یک حرف ربط اضافه می کنند. به طور مثال جمله “مادر در باران آمد” را “مادر در باران در آمد” می خوانند.

– ممکن است بسیار آهسته و زیر لبی بخوانند.

– ممکن است با سرعت بسیار کند بخوانند.

– معمولا” نشانه هایی مثل نقطه، ویرگول و امثال آن را رعایت نکنند.

 اختلال در نوشتن به چه معناست؟

نوشتن فرآیندی پیچیده است و به مهارت های مختلفی بستگی دارد و مستلزم درک صحیحی از الگوهای نمادین نوشتاری است. در اختلال بیان نوشتاری، با توجه به سن، ظرفیت هوشی و آموزشی شخص، مهارت های نگارشی بسیار پایین تر از حد مورد انتظار است و کودک در نوشتن به طور مستمر عملکرد ضعیفی دارد.

با بالا رفتن سن کودک و رفتن به کلاس های بالاتر، جملات شفاهی و کتبی این کودکان به طور قابل ملاحظه ای، ابتدایی و پایین تر از سطح مورد انتظار می باشد و به طور مشخصی از سایر کودکان عقب تر می مانند.

خطاهای نوشتاری دانش آموزان با اختلال یادگیری چگونه است؟

ممکن است چند مورد و یا همه موارد زیر در کودک مبتلا به اختلال نوشتن دیده شود:

-ممکن است حروف را جابه جا بنویسند

-ممکن است وسط کلمه را حذف کنند ولی اول و آخر آن را درست بنویسند. مثلاً < بروید> را <برید> بنویسند.

-گاهی حروف یا  کلمات را وارونه یا بر عکس می نویسند . مثلاً <نمک> را <کمن> بنویسد.

-ممکن است نقطه، سرکش یا تشدیدها را حذف کنند.

-ممکن است از کلمات مترادف به جای یکدیگر استفاده کنند. مثلاً به جای کلمه <قشنگ> واژه ی <زیبا> بنویسند.

-گاهی حروف یا کلمات را حذف می کنند.

اختلال ریاضی چیست؟

کودک ممکن است نمادهای ریاضی را بداند ولی از آنها به جا و صحیح استفاده نکند. به طور مثال در حل کردن مسئله، چند با رمسئله را بلند می خواند و زیر لب چیزهایی می گوید و با انگشتش می شمارد ولی باز هم اشتباه می نویسد و جمع و یا تفریق را به جای هم به اشتباه استفاده می کند. در جمع و تفریق اعداد سه رقمی مشکل دارد. ضرب و تقسیم را تا مرحله اول حل می کند و بعد نیمه رها می کند و نمی تواند به جواب برسد. مهارت های  ریاضی کودک یا نوجوانی که اختلال ریاضی دارد بر اساس سن تقویمی، هوش و آموزش او به طور قابل ملاحظه ای زیر سطح مورد انتظار می باشد.

اختلال ریاضی در مقایسه با اختلال خواندن اغلب کمتر مورد توجه قرار می گیرد، به همین دلیل بسیاری از دانش آموزان که در ریاضی مشکل دارند، شناسایی نمی شوند.

کودکان مبتلا به اختلال ریاضی ممکن است در چهار مهارت زیر نقص داشته باشند:

۱-مهارت های زبانی: ممکن است در فهمیدن . نام بردن اصطلاحات ریاضی، فهمیدن و نام بردن اعمال و مفاهیم ریاضی . تبدیل جنبه های نوشتاری به نمادهای ریاضی مشکل داشته باشند.مثلاُ ممکن است مفاهیم چپ و راست، بزرگ و کوچک، جمع و تفریق را ندانند.

۲-مهارت های ادراکی: ممکن است در شناسایی و درک نمادها و مرتب کردن مجموعه اعداد مشکل داشته باشند. مثلاُ + و – را نشناسند.

۳-مهارت های ریاضی: ممکن است در رعایت توالی عملیات ریاضی، شمارش و یادگیری جدول ضرب و انجام محاسبات ریاضی دچار مشکل باشند. به طور مثال ممکن است کودک نتواند عمل جمع کردن ۲ عدد یا بیشتر را با هم انجام دهد.

۴-مهارت های مربوط به توجه: ممکن است در مهارت های کپی کردن صحیح اشکال و مشاهده درست نمادهای عملیاتی دچار مشکل باشند. به طور مثال ممکن است کودک اشتباهاٌ علامت جمع را تفریق ببیند و محاسبه را اشتباه انجام دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست