درمان اتیسم
هرچند درمان اتیسم به طور کامل در حال حاضر امکان پذیر نیست .
اما ترکیبی از درمان های خانگی و مدرسهای می تواند به درمان اتیسم کمک نماید.
هدف درمان افزایش عملکرد کودک با کاهش شدت بیماری می باشد.
پزشک بسته به مشکل و شدت آن یکی از درمان های زیر بت ترکیبی از آنها را پیشنهاد می کند:
- درمان های رفتاری و ارتباطی
- درمان های آموزش
- درمان های خانوادگی
- درمان دارویی
کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است به بیماری های دیگر ناشی از اوتیسم مبتلا باشند .
همچون بیماری صرع، اختلالات خواب و مشکلات معده .
باید در کنار درمان اتیسم به درمان این بیماری ها هم پرداخت.
روشهايي براي کمک به کودکان اوتيسم:
۱- ماساژ دادن
ماساژ دادن قسمتي از بدن کودک که آن را تکان مي دهد .
مي تواند روش موثري براي کمک به متمرکز شدن حواس او باشد.
.اين استراتژي ساده ، اغلب خيلي تاثير گذار است.
اگرچه بعضي از کودکان نياز دارند در مورد لمس شدن آگاهي داشته باشند .
۲- الگو دهي
خيلي از کودکان در شروع کار با مشکل مواجه مي شوند .
به کودک اجازه دهيد شما را تماشا کند و چندين بار حرکات را انجام دهيد .
بعضي اوقات انجام حرکت هم زمان با کودک مفيد مي باشد .
براي مثال کودکي که قادر نيست از روي صندلي بلند شود ،اگر شما کنارشش بنشينيد و بگوييد (حالا با هم بلند مي شويم )و بعد با او بلند شويد ، قادر خواهد بود اين کار را انجام دهد .
۳- راهنمايي با گرفتن دست ها
بعضي اوقات در طول يک حرکت نياز است که چندين بار دست يا بازوي کودک را هدايت کنيم .
براي مثال ، وقتي کودکي را براي ساختن برجي با وسايل دست ساز تشويق مي کنيم ابتدا معلم فعاليت را شروع مي کند و بعد دست کودک را براي مدتي هدايت مي کند ،از آن به بعد کودک قادر است خودش آن را ادامه دهد .
۴- ريتم و موسيقي
براي بعضي از بچه ها ، خواندن يک آواز با يک آهنگ مناسب يا شمردن براي شروع و ادامه دادن يک حرکت مفيد مي باشد .
براي مثال اگر کودکان آهنگ مخصوصي را در زمان مناسبي مي خوانند ، شما با زدن ضربه با دستانتان روي ميز و گفتن ۱،۲،۳ به حرکتشان کمک کنيد .
۵- حرکات کنترل نشده
بعضي اوقات اندام کودک حرکات ناخواسته اي انجام مي دهد ، که او را آشفته مي سازد يا از انجام کار او جلوگيري مي کند .
مثلا مشاهده مي کنيم که کودکي بعضي اوقات ضمن انجام کار دست هايش را تکان مي دهد.
در بعضي موارد او آن قدر درگير اين کار مي شود که مانع انجام کارش مي شود .
ما بايد با پايين آوردن دست ديگر به آرامي به او کمک کنيم يا چيزي براي نگه داشتن به او بدهيم .
بعضي اوقات مي توانيم به کودک ياد بدهيم تا يک دستش را داخل جيبش بگذارد ، ضمن اينکه با دست ديگرش در حال انجام کار است
براي بعضي از بچه ها بعد از اينکه مهارتي را تمرين کرده اند ، تشويق هاي کلامي مي تواند مناسب و کافي باشد.
تمرين فيزيکي :
بعد از ورزش هاي قدرتي فيزيکي ، بعضي از بچه ها قادرند براي مدتي اندام را به طور موثرتري هماهنگ کنند.
دسته بندی مطالب
نوشتههای تازه
- تاخیر تکاملی در کودکان و مداخلات خانواده محور
- پیشگیری اولیه شامل مراقبت قبل از بارداری ،حین زایمان و دوران نوزادی
- روش های گفتاردرمانی کودکان در منزل
- تمریناتی برای اصلاح پای ضربدری
- تمریناتی برای اصلاح پای پرانتزی
- تشخیص افتراقی اوتیسم
- تحلیل رفتار متقابل (TA)
- علائم بالينی اختلال بلع در کودکان
- صدمات حنجــــره يا تروژنيك حنجــــره
- رشد و تکامل واجشناسی
آخرین دیدگاهها
- عاصفه در گفتار درمانی در منزل
- ندا در اختلالات گفتار و زبان در بزرگسالان
- سپید در گفتار درمانی در منزل
- سحر در اختلالات گفتار و زبان در بزرگسالان
- مریم در اختلالات صداهای گفتاری (تولید)
دست بندی بر اساس ماه
- خرداد ۱۳۹۹ (۱)
- تیر ۱۳۹۸ (۴)
- خرداد ۱۳۹۸ (۲)
- آذر ۱۳۹۷ (۳)
- آبان ۱۳۹۷ (۳)
- مهر ۱۳۹۷ (۲)
- مرداد ۱۳۹۷ (۱)
- خرداد ۱۳۹۷ (۲)
- اردیبهشت ۱۳۹۷ (۳)
- فروردین ۱۳۹۷ (۸)
- اسفند ۱۳۹۶ (۳)
- بهمن ۱۳۹۶ (۸)
- دی ۱۳۹۶ (۱)
- آذر ۱۳۹۶ (۲)
- آبان ۱۳۹۶ (۲)
- مهر ۱۳۹۶ (۱۱)
- شهریور ۱۳۹۶ (۱۸)
- مرداد ۱۳۹۶ (۷)
- تیر ۱۳۹۶ (۱)
- خرداد ۱۳۹۶ (۷)
- اردیبهشت ۱۳۹۶ (۱۶)