مشکلات زبانی و ارتباطی در کودکان کم شنوا

کودکان کم شنوا از ارتباط بیشتر برای جلب توجه استفاده میکنند و کمتر سوال می پرسند و از جملات خبری کمتری استفاده میکنند.

اگر نوزاد قبل از ۶ ماهگی اوتیت و التهاب گوش میانی داشته باشد با احتمال زیاد باعث تاخیر در قان و قون کردن و تولید صداها خواهد شد.

تجربه ی کم شنوایی موقت (اوتیت میانی ) قبل از ۱۸ ماهگی باعث تاخیر زبانی در ۳ سال اول زندگی‌میشود.

روند رشد واژگان شفاهی در کودکان ناشنوا تاخیر دارد و با سرعت کمتری پیش میرود.

همچنین کودکان کم شنوا اگاهی واج شناختی ( اگاهی از حروف و صداها) کمتر و همچنین مشکلات تولیدی اصوات دارند و انها را در ریسک مشکلات اگاهی واج شناختی و مشکلات سوادی در اینده میکند

نتیجه : با توجه به مشکلات بالا و هم چنین پیامد های منفی برای خود فرد ناشنوا ، والدین سعی کنند که به رشد تولید صدا ها و روند رشدی اصوات گفتاری کودکشان توجه کنند و به هرگونه تاخیر در گفتار کودکشان بی توجه نباشند .الزاما توجه کودک و برگشتن به سمت صدای والدین نشانه ی سلامت دستگاه شنوایی نیست.

فریدناصری ، اسیب شناس گفتار و زبان

والدین گرامی

برای این که به کودک خردسال خود که هنوز قادر به تکلم نیست، پاسخ مناسب بدهد.

* تلاش های ارتباطی او را تشخیص بدهید

* به تلاش های ارتباطی او پاسخ بدهید

*آنچه بیان کرده، تقلید کنید

*کلمات مناسب با آن شرایط که کودک به آنها نیاز دارد، بیان کنید

*گفته های کودک را ازنظر معنایی و گرامری بسط دهید

*به طور طبیعی توجه او را جلب می کنید واو راتشویق می کنید تا تعامل باشما را حفظ کند.

*به او کمک کنید تاآنچه راکه درحال انجام است به پایان برساند. مثلا وقتی با لگو چیزی می سازد،لگوها را به دست اوبدهید.

*درباره آنچه انجام می دهد نظر بدهید. وقتی چیزی می گویید، صبرکنید تاببینید او چه می کندو یاچه می گوید.

همه این ها و بیش از این ها توسط گفتاردرمانگر برای شما تشریح و تمرین می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست