کم شنوایی نوسانی و کم شنوایی ناگهانی

کم شنوایی نوسانی ، نوعی کم شنوایی است که در طی زمان تغییر می کند.

کم شنوایی نوسانی می تواند انتقالی یا حسی عصبی باشد. کم شنوایی نوسانی می تواند در طی زمان بدتر شود.

علت کم شنوایی نوسانی می تواند دوره های عفونت گوش میانی، تجمع جرم گوش، در معرض نویز بودن، بیماری منییر، نوروپاتی شنوایی، سندروم گشادی قنات دهلیزی (VAS)، بیماری اتوایمن گوش داخلی…. باشد.

کم شنوایی نوسانی می تواند عملکرد تحصیلی کودک را به دلیل کاهش توانایی شنوایی متاثر کند.

در حضور سر وصدای زمینه مثل کلاس درس، شنوایی دشوارتر هم می شود.

برای کودکانی که هنوز در حال یادگیری گفتار و زبان هستند ممکن است تاخیر قابل توجهی در کسب زبان رخ دهد یا خطاهای تولید گفتار اتفاق بیفتد زیرا کودک نمی تواند تلفظ درست واژگان را بشنود.

در کم شنوایی نوسانی ممکن است بنظر برسد کودک فقط هر زمان که می خواهد، صداها را می شنود! یا بنظر برسد کودک کم توجه است! همین مسئله تشخیص و درمان را به تاخیر می اندازد.

مهمترین نشانه های نوسان شنوایی که گاها اشتباه گرفته می شوند عبارتند از:

مشکلات توجه، حس عدم امنیت، حواس پرتی، مشکل اجتماعی، عدم مشارکت و کاهش اعتماد به نفس٫

کم شنوایی نوسانی  کم شنوایی نوسانی

بیماری اتوایمن گوش داخلی (AIED)

در سال ۱۹۷۹ McCabe اولین بار بیمارانی را گزارش نمود که کم شنوایی حسی عصبی دو طرفه با علت ناشناخته و پیشروی سریع داشتند.

شنوایی این بیماران پس از درمان با کورتیکواستروییدها (کورتون درمانی) بهبود یافت.

پس علت بیماری اتوایمن معرفی شد.

دوره ی نوسان و پیشروی شنوایی چند هفته تا چند ماه بود.

ممکن است همراه با علایم شنوایی، سرگیجه و عدم تعادل نیز وجود داشته باشد.

اصطلاح بیماری اتوایمن گوش داخلی (AIED)شامل حمله مستقیم سیستم ایمنی به یک آنتی ژن گوش داخلی است.

تشخیص بر اساس کورس بالینی خاص، نتایج آزمونهای ایمنی و پاسخ مثبت به درمان صورت می گیرد.

مهمترین و بارزترین معیار تشخیص، پاسخ مناسب و مثبت کم شنوایی (کاهش کم شنوایی) پس از یک دوره ی امتحانی درمان توسط مهارکننده های ایمنی (کورتون) است.

معیار ویژه برای کم شنوایی حسی عصبی دو گوشی پیشرونده با علت ناشناخنه (IPBSNHL) شامل این موارد است: کم شنوایی حداقل ۳۰ دسی بلی در هر یک از فرکانس ها بصورت دو گوشی همراه با پیسرفت کم شنوایی حداقل در یک گوش (افزایش ۱۵ دسی بلی کم شنوایی در هر فرکانس یا ۱۰ دسی بل در ۲ یا چند فرکانس متوالی یا کاهش قابل توجه در امتیاز بازشناسی کلمات).

این تعریف بیماران دچار کم شنوایی ناگهانی را که در کمتر از ۲۴ ساعت شنوایی شان کاهش می یابد، از کم شنوایی اتوایمن جدا می کند.

کم شنوایی ناگهانی بیشتر علت ویروسی یا عروقی دارد.

یک زیر مجموعه خاصی از بیماران دچار منییر (هیدروپس آندولنفاتیک با علت ناشناخته) در واقع علت اصلی بیماری شان، اختلال ایمنی است.

منییری که دو گوش را درگیر کند ما را مشکوک به علت زمینه ای در سیستم ایمنی می کند.

Hughes و همکاران دریافتند که نیمی از بیماران دچار AED تظاهرات بیماری منییر دارند.

کم شنوایی ناگهانی

کم شنوایی ناگهانی کاهش بیشتراز۳۰دسی بل درحداقل سه فرکانس متوالی است که در۷۲ساعت یاکمتر رخ دهد.

برخی بیماران صبح که از خواب بیدار می شوند در جا متوجه کم شنوایی می شوند.

در برخی بیماران کم شنوایی در عرض چند ساعت تا چند روز سریع پیشرفت می کند.

شدت کم شنوایی متغیر است. وجود وزوز و علایم دهلیزی (سرگیجه) نیز در این گروه شایع است.

درگیری خانم ها و آقایان شیوع برابری دارد.

علت کم شنوایی ناگهانی: عفونی و التهابی، عروقی، منییر، نئوپلاسم ها، ضربه، متابولیک، نورولوژیک، ایمنی، سمی، ناشناخته. متاسفانه در اکثر موارد علت مشکل مشخص نمی شود.

از آنجاکه معمولا علت قطعی کم شنوایی ناگهانی مشخص نمی شود، درمان نیز بحث برانگیز است.

در این سالها مهمترین درمانهای کم شنوایی ناگهانی استروئیدهای سیستمیک، داروهای ضد ویروس، گشادکننده های عروقی… بوده است.

مهم است بدانیم کم شنوایی ناگهانی یک اورژانس پزشکی محسوب میشود و برای کمک به برگشت کم شنوایی بیمار هر چه زودتر درمان دریافت نماید.

پس از درمان (یا خود به خود)، شنوایی ممکن است کاملا به حد هنجار برگردد یا کم شنوایی کمتر شود اما مقداری کم شنوایی دایمی باقی بماند.

کم شنوایی نوسانی