نوروفیدبک چیست؟

درمان نوروفیدبک یک فرایند یادگیری، با کاربرد تکنولوژی کامپیوتری است.

هدف آن آموزش خودتنظيمي به مغز است و سعي دارد به مغز ياد دهد كه چگونه خود را تنظيم كند.

در واقع مانند آيينهاي، كم و كاستيهاي مغز را به خودش نشان ميدهد و با فيدبکي که از امواج مغزي ارائه ميدهد، مغز را در تنظيم فعاليت خود کمک نمايد.
الگوي امواج مغزي هر فرد حالات مختلف رواني را بهوجود ميآورد درواقع کارکرد مناسب يا نامناسب مغز ما سبب طبيعي بودن يا غيرطبيعي بودن توليد امواج در مغز ميشود.

اختلالات مختلف رواني در حقيقت حاصل کارکرد نامناسب مغز و درنتيجه توليد الگوي ناصحيح امواج مغزي ميباشند. لذا مغز انسان نيز مانند هر سيستم پيچيده ديگري نياز به تنظيم و رفع نواقص دارد. نکته مهم و جالب توجه اين است که خود مغز ميتواند خودش را تنظيم و بهروز کند فقط کافي است که از وضعيت خود آگاهي پيدا کند. لذا کاري که بايد انجام دهيم آگاهي يافتن از مدل نامطلوب کارکرد مغز و سعي در تنظيم مجدد آن ميباشد.

در حقيقت مغز ما با فيدبکهايي(بازخورد) که از بدن و نيز محيط اطراف ما ميگيرد به کنترل و تنظيم کارکردهاي مختلف جسمي و رواني و تعامل ما با محيط ميپردازد. نوروفيدبک با بازخوردی که از امواج مغزي ارائه ميدهد، مغز را در تنظيم فعاليت خود کمک مينمايد.

نوروفیدبک برای درمان چه اختلالاتی کاربرد دارد ؟
بیشفعالی/كمبود توجه (AD/HD) :

بیش از هر زمان دیگری، برای درمان AD/HD از نوروفیدبك استفاده شده است. ۸۵-۸۰% کودکان مبتلا به AD/HD به وسیله نوروفیدبك بهبودی كامل مییابند.

اضطراب (Anxiety) :

بسیاری ازمتخصصان،بكارگیری نوروفیدبك به منظوردرمان اضطراب رایكی ازعمدهترین مواردوزمینههای استفاده ازنوروفیدبك میدانند.

اكثرآنها معتقدنداضطراب یكی ازاولین مواردی بود كه به نوروفیدبك پاسخ داد

ناتوانی یادگیری (Learning Disability) :

این اختلالات در سنین دبستان شایع هستند. در درمان این اختلالات، نوروفیدبك تحول بزرگی ایجاد كرده است. در این مورد نوروفیدبك به تنهایی پاسخگو نیست و نیاز به درمان مكمل دارد. کاردرمانی و استفاده از کلاس های آموزشی ویژه افراد مبتلا به اختلالات یادگیری بسیار موثر است.

آسیب مغزی :

نوروفیدبک سبب بهبود مشکلات ناشی از آسیب و سکته مغزی میشود.

از آنجمله میتوان به بهبود در حافظه، سردرد، گیجی و حواسپرتی، سرگیجه، مشکلات تمرکزی، اضطراب، افسردگی، تغییرات خلقی، اختلالات خواب، تحریكپذیری، مشكلات ادراك بینایی و دیسلكسی اشاره کرد.

دردهای مزمن و سردردهای میگرنی :

درمانگران و پزشكانی كه از نوروفیدبك برای درمان دردهای مزمن و سردردهای میگرنی استفاده كردهاند، اعلام كردند كه وقوع و شدت حملات میگرن در اكثر موارد با استفاده از این روش كاهش مییابد و حتی از بین میرود.

افسردگی :

در مورد بیماران مبتلا به افسردگی مزمن كه سایر درمان¬ها كارساز نبوده، نوروفیدبك در اغلب موارد بهبوددهنده بوده است.

ارتقا عملکرد:

دسته وسیعی از افرادی که از نوروفیدبک استفاده می کنند، دانش آموزان و دانشجویان، ورزشکاران و مدیرانی هستنند که در سطوح حرفهای مشغول به فعالیت هستند و از مشکل خاصی هم رنج نمی برند و فقط برای ارتقای عملکرد و بهره مندی کامل از توانمندیهای خود، از نوروفیدبک استفاده می کنند.

درصد موفقیت با نوروفیدبک

تقریباً در هیچ بیماری و درمانی نمیتوان قول درمان قطعی را داد.

میدانیم که نتیجه مناسب گرفتن از درمان به شرایط گوناگونی بستگی دارد از آن جمله میتوان به نوع و شدت بیماری، زمان اقدام به درمان، میزان همکاری فرد و خانوادۀ او با تیم درمانی، رعایت تمام نکات مربوط به درمان صحیح از جانب فرد و درمانگر و …. اشاره کرد.

در مورد نوروفیدبک و کلاً درمانهای روانشناختی و روانپزشکی نیز همینطور است.

نوروفیدبک در بهبود اختلالاتی مانند بیشفعالی/نقص توجه، ناتوانی یادگیری، اضطراب، مشکلات تمرکزی و توجهی نتایج اثبات شدهای به همراه دارد.

مطالعات پژوهشی درصد موفقیت نوروفیدبک را در مورد اختلالاتی نظیر ADHD، اختلال یادگیری (LD) و اضطراب، ۹۰-۸۰ درصد بیان کردهاند.

برخی گزارشها نشاندهندۀ بهبود ۸۰-۶۵ درصد مراجعین است.

به عبارت دیگر از هر ۱۰۰ نفر مراجعهکننده ۶۵ تا ۸۰ نفر به این درمان پاسخ داده و علائم آنان بهبود مییابد.

نوروفیدبک
منبع : http://www.goftardarmani.ir/